Hoci mnohí odborníci neodporúčajú, aby sa uchádzač snažil zvýšiť ponúkaný plat ešte pred nástupom na pozíciu, v praxi sa o to viacerí pokúšajú. Priznávajú to aj samotné firmy a niektoré pripúšťajú, že sú za istých okolností ochotné rokovať o vyššom plate hneď na pracovnom pohovore.
Väčšina z nich má rovnakú podmienku – na revanš očakávajú od uchádzača pridanú hodnotu. Tá môže spočívať v práci navyše, v rozšírení pracovnej agendy, vo vysokej kvalifikácii uchádzača, v jeho bohatých pracovných skúsenostiach alebo jasne preukázateľných úspechoch, ktoré dosiahol.
Aby mohla byť požiadavka na vyšší plat, než firma ponúka, legitímna a aby mal uchádzač vôbec šancu uspieť, mal by dodržiavať základné pravidlá. Jeho úspešnosť totiž ovplyvňuje niekoľko faktorov. Upozorňuje na ne konzultantka, headhunterka a personalistka Miriam Krpelánová.
1. Miera zhody pracovných skúseností a kvalifikácie s profilom pracovnej pozície
Ak sa na pozíciu hlási uchádzač, ktorý viaceré z požadovaných kvalifikačných podmienok nespĺňa, nemusí to znamenať, že ho firma automaticky odmietne. Výrazne však klesá šanca, že by sa mu podarilo dosiahnuť vyšší plat než je garantované minimum pre danú pozíciu.
Naopak, čím viac sa jeho skúsenosti a kvalifikácia zhodujú s požiadavkami na obsadenie pozície a na vykonávanie práce s ňou spojenou, tým je pravdepodobnejšie, že firma bude ochotná uchádzača motivovať aj platovou nadstavbou. V prípade vysokokvalifikovaných špecialistov firmy rátajú s tým, že im minimálna garantovaná mzda stačiť nebude.
Portál Indeed radí, aby si uchádzač vypýtal o niečo vyššiu sumu, než chce docieliť. Musí totiž počítať s tým, že rokovaním sa táto suma ľahšie znižuje než zvyšuje.
2. Ekonomické výsledky firmy
Ak sa firme nedarí, nebude príliš ochotná otvárať tému platu. Oveľa lepšie sa o ňom rokuje v spoločnosti, ktorej sa darí, ktorá rastie, zvyšujú sa jej tržby či zisky, než vo firme, ktorá stagnuje a je v dlhodobej strate alebo jej klesajú tržby.
Možnosti žiadať o vyšší plat, a to nielen pred podpisom zmluvy, ale aj po nástupe, sú značne limitované vo firmách a organizáciách s tabuľkovými platmi. Snaha vybojovať vyššie platové ohodnotenie naráža v takýchto prípadoch na obmedzené zdroje.
3. Príprava na pohovor
Príprava a pracovný pohovor je to, čo uchádzači podľa personalistov podceňujú. Mnohí z nich sa spoliehajú na nedostatok kvalitných uchádzačov a myslia si, že majú už vopred vyhrané. Mnohí sa tiež domnievajú, že keď majú dostatočné vzdelanie a na konte aj pracovné úspechy, firmy im pri nástupe samy ponúknu vyšší plat.
Nie je to však pravda. Uchádzač, ktorý chce získať vyšší plat než je ten, ktorý firma oficiálne komunikuje, musí ukázať, v čom je jeho pridaná hodnota. A musí ju vedieť predať. Začína sa to už životopisom či motivačným listom a pokračuje samotným pohovorom. Laxné argumenty vytvárajú zlý prvý dojem a ten sa málokedy podarí napraviť. Portál Indeed odporúča uchádzačom požiadať niekoho z priateľov o nácvik pohovoru.
4. Spôsob komunikácie
Najhoršie, čo môže urobiť uchádzač na pohovore v snahe apelovať na zvýšenie platovej ponuky, je podľahnúť emóciám. Môže si byť síce vedomý svojich predností, ale emocionálne podfarbený nátlak prinesie viac škody než úžitku. To isté platí aj o snahe jednostranne diktovať podmienky budúceho pracovného vzťahu. Cesta k úspechu vedie cez partnerský dialóg.
Ak je uchádzač skutočne kvalitný, hovoria za neho fakty. Mal by vecne prezentovať skúsenosti, výsledky z minulosti, projekty, za ktoré zodpovedal, či konkrétne problémy, ktoré riešil. Opis toho, ako sa s konkrétnymi výzvami vyrovnal, má pre potenciálneho zamestnávateľa oveľa výpovednejšiu hodnotu než všeobecné a nič nehovoriace frázy o lojálnosti.
5. Presvedčenie o oprávnenosti požiadavky
Uchádzač, ktorý svoju snahu vybojovať si vyšší plat nepodporí legitímnou sebadôverou, takmer isto neuspeje. Zvyšovať platovú ponuku ešte predtým, než kandidát nastúpi na pozíciu, je pre firmu vždy vyššie riziko. Veľa závisí aj od toho, či zamestnávateľ vycíti neistotu. Ak kandidát nie je o svojich kvalitách a prínose pre firmu sám presvedčený, ťažko o tom presvedčí firmu. Musí si byť istý, že suma, ktorú požaduje, je adekvátna výkonu, ktorý dokáže podať.